05/11/2015

Primeti Nove Stvari, Prisustvo Uma i Pozitivna Psihologija.

Sveža Priča? Za Život Sa Više Pametnih Stvari Svaki Dan

od Beth Leibson

Ljudi koji pokušavaju da izbegnu stres - a ko nije među njima ovih dana? - često se okrenu sebi i samousavršavanju, pokušaju da uživaju u momentu. Prisustvo uma - nova popularna reč u literaturi o samo-pomoći i pozitivnoj psihologiji sigurno može pomoći sa ankcioznošću i stresom ali tu nije njen kraj.

"Prisustvo uma - biti svestan dešavanja oko sebe u datom trenutku sa iskustvom i prihvatanjem" kaže Robert Siegel, Psy.D. Asistent Profesora Psihologije na Hardvard Medicinskoj školi i autor Mindfulness Solution: Everyday Practices for Everyday Problems. (Prisustvo uma i njegove taktike: Svakodnevne vežbe za svakodnevne probleme). Prisustvo uma u stvari je stav prema iskustvu.


Recept zvuči prilično jednostavno: obrati pažnju na sopstveni život. Dok ne sednete da pokušavate prisustvo uma, tek onda primetite koliko teško može biti. U suštini Siegel kaže da "Kada pokušamo da se bavimo ovim trenutkom shvatimo koliko vremena trošimo živeći u nekoj zamišljenoj prošlosti koju zovemo sećanja ili budućnosti." 
Toliko smo zamišljeni o našoj prošlosti i budućnosti da retko stanemo i probamo našu hranu, pomirišemo prolećno jutro ili iskreno poslušamo svoje prijatelje u konverzaciji.

"Izgleda da skoro sve što nas čini nervoznim vuče koren u mislima o prošlosti ili nesigurnoj budućnosti" Siegel objašnjava. Posebno je tačno za pacijente koji boluju od kancera ili koji su preživeli kancer ne retko se brinu o tome šta su učinili da izazovu ili zasluže kancer (šanse su, ništa) i da li se on može pojaviti njihovim delovanjem.

Ponekad nije tako očito kada živimo bez svesti, kaže Laura Porter, Ph.D. klinički psiholog na Katedri za Psihijatriju i Nauka o Ponašanju / Medicinsku Psihologiju na Duke Univerzitetu. "Svi smo imali iskustvo vožnje kolima , negde kuda putujete svakodnevno, i kada stignete tamo, nemate nikakvo sećanje o putu." Takođe smo uhvaćeni u našim mislima  - planovima, samo kriticizmu, zamišljenim konverzacijama - da propustimo i previše onoga što se oko nas dešava, objašnjava ona.

Vežbati prisustvo uma može istrenirati vaš možak da prestane da razmišlja i fokusira se na momenat. Na način na koji pojedinac koji redovno trenira je bolji u pretrčavanju ulice ukoliko se za to stvori potreba, vežbanjem prisustva uma omogućuje vam da pristupite tom mentalnom mišiću kada stres, ankcioznost ili depresija naleti.

Zašto Se Zanimati Ovim?

Fokusiranjem na ovde i sada , eliminišemo te strahove i nesigurnost o prošlosti ili buduđnosti.
Svedočimo našim promenama doživljaja; nešto što je smetalo u deset sati možda i ne bude toliko opterečujuće deset minuta kasnije. Na ovaj način postajemo manje napeti - i bolji smo surferi na talasima užitka i bola.

"Širenjem našeg Prisustva uma, kaže Porter, "primetite i vrednujete stvari - pogotovu one koje dobro funkcionišu i pružaju osećaj zadovoljstva."

Naučite da budete nežniji prema sebi, da oprostite sebi čak i u naletu jakih emocija, slaže se Siana Winston, Direktor Mindfulness Edukativnog centra na UCLA Mindfulness Awerness Research Center  (MARC) i co-autor knjgige Fully Present: The Science, Art and Practice of Mindfulness. "Ljudi koji vežbaju prisustvo uma (Mindfulness) tokom vremena pokazuju više nežnosti ka drugima," dodaje. "Žele drugima i sebi dobro."

Razmislite koji je danak po naše telo stres. Dok retko kada smo u opasnosti od krvoločnog tigra, naša tela iskuse iste "bori se ili beži" impulse koji ubrzavaju naš srčani ritam i disanje i onda se završi na našim ramenima ili u dubini našeg stomaka. Nismo zabrinuti o preživljavanju često samo mislimo da li smo srećni ili tužni , besni ili opušteni, ili uspešni sa čime god se bavimo, ovaj stres je fizički i lomi naše telo.

Prisustvo uma ima suprotan efekat na naše telo, obašnjava Winston. Smanjuje upale, što je usko povezano sa rastom kancera, i može čak uticati i na sam možak. Ne može prisustvo uma sprečiti kancer, ali sigurno može pomoći u nošenju sa bolom. "Uči vas da samo budete prisutni sa bolom, da popustite oko njega, da naučite da ga tolerišete" kaže Winston.



Prisustvo Uma Kroz Meditaciju

Često kada ljudi misle o prisustvu uma, o učenju da žive u momentu, misle o meditaciji. Meditacija često nosi religijske korene, objašnjava Siegel. " Pokušaj ka povezanosti sa drugima i manje preokupacije svojim egom je bitna svojina većine svetskih religioznih tradicija" Dok se meditacija pojavljuje u većini religija  od Hrišćanstva do Jevrejske preko Muslimanske i Hindu, Budistički pristup je verovatno najviše razvijen.

Koja god vaša religijska pozadina bila, jedan način za sigurno postizanje duhovnog razgibavanja u vašem životu je početi malim koracima, vežbati po pet minuta dnevno, onda lagano povećati vreme do dvadeset minuta dnevno. Winston, koji vodi Mindfulness Awareness Practice (MAP) na UCLA, kaže, 
"Ljudi prijavljuju poboljšanje kroz nekoliko nedelja" treniranja na ovaj način.

....I Kroz Primećivanje Novih Stvari

Ellen Langer, Ph.D. ekspert u Transcendiranju uma, eksperimentalni socijalni psiholog i profesor psihologije na Harvard Univerzitetu, preporučuje više direktan pristup. "Kada primećujete nove stvari," kaže Langer, "Primetite da je informacija zavistna od konteksta. Drugim rečima, stvari izgledaju drugačije iz različitih perspektiva. Što više primećujete o stvarima koje ste mislili da znate , više postajete svesni svega što niste primetili", Lagner dodaje. I ta nesigurnost postaje pravilo pre nego očekivanje. Što u korist, vodi do više fokusiranosti na sadašnjost.

"Četrdeset godina istraživanja pokazuju da veoma prosti procesi primećivanja novih stvari su figurativno oživljavajući", kaže Langer. "Mi dajemo ljudima instrukcije da obrate pažnju na nove stvari - i oni žive duže i njihovo zdravlje se poboljšava."

Rekonstrukcija Stvarnosti

Caka ovog procesa je što zahteva da promenite način na koji gledate na svet - u suštini, u kontinuitetu gledati na svet novim očima." Ništa nije trajno, sve se menja i sve izgleda drugačije iz drugih perspektiva," kaze Langer. "Trudimo se da ostanemo čvrsti sa našim mislima i ako se one u suštini menjaju. Znači šta hoćemo da postignemo je da prihvatimo promene - i gledamo na promene."

Na primer, umesto da pređete na auto pilot kada idete u kupovinu, pogledajte malo po prodavnici. Proizvodi se možda malo razlikuju od prošlonedeljnih. Ili su možda organizovani na drugačiji način. Možda je tu neko drugi od radnika a možda su tu i durge komšije od onih sa kojima ste se sreli u kupovini prošle nedelje.

Probajte ove trikove (usvojeno od lifehacker.com i zenhabits.net):
  • Operite posuđe od doručka koristeći osećaj. Uživajte u toploj vodi na vašim rukama; vrednujte obrok koji ste upravo probali. 
  • Stavite satni alarm na vašem telefonu ili kompjuteru kao podsetnik da se vratite u sadašnjost.
  • Dozvolite mislima da prođu lagano, kao lišće koje pada, bez osude.
I možete se vratiti ovim jednostavnim alatkama kad god to poželite, dodaje Winston. "Možete stvarno biti prisutni kada hodate ulicom , kada jedete, ili ste baš na putu na zakazani sastanak i osećate se veoma stresno. " Može vam pomoći da se osećate opuštenije i dosta produktivniji na dnevnom planu."

Remisija protiv Leka

Langer je radio fascinantnu studiju sa ženama koje su preživele rak dojke. Ona je upoređivala žene koje su videle svoj rak u remisiji sa onima koje su ga smatrale izlečenim.

"Ako imate prehladu i otarasite se nje, ne kažete prehlada mi je u remisiji", objašnjava. Kažete prošlo me je. "I ako dobijete još jednu prehladu, gleda se na nju kao na potpuno novu prehladu." Moguće je, Langer sugeriše, da gledate na preživeli kancer na isti način...

"Ako kancer prođe i onkologičar vam kaže da vam je kancer u remisiji, uzevši u obzir vaše rezultate, ljudi se osećaju kao da kancer stalno čuči i može da se vrati svakog trena," notira. I ovaj stres ako mu se prepustimo može imati negativan efekat.

Ovaj pristup odvaja mozak od tela. "Ljudi se toliko uplaše kada dobiju dijagnozu kancera da dosta njih odustane," kaže Langer. Odustajanje nikada nije dobro u borbi sa protivnikom. "Kada dobijete ovu žalosnu dijagnozu, um je preopterećen stresom, sa strahom o negativnim stvarima i dosta odustajanja." A to nije baš dobro po vas. "Ne znamo nekada šta se kad dešava dok se čovek bori sa kancerom da li je to funkcija kancera ili prosto odustajanja."

Umesto predaje dijagnozi, Langer zagovara uniju tela i mozga. "Ako je um zdravo mesto, telo će biti zdravije ," kaže Langer. Grupa žena koje su deklarisale svoj kancer kao izlečen zabeležavaju bolje generalno zdravlje, više energije, manje bola, i manje depresije nego one koje su mislile da je u remisiji i da i dalje vreba tu u njihovom telu. "Osamnaest meseci kasnije, žene koje su gledale na svoj kancer kao izlečen bile su srećnije i zdravije na svim parametrima koje smo proveravali," kaže Langer.

Kako Vodič

Pa, šta možemo da uradimo da živimo više prisutno naš život?

Prvi korak, kaže Langer, je da aktivno učestvujemo u svetu oko nas . "Da li će ostraniti kancer ili ne je empirijsko pitanje." Samo se fokusirajte na to šta se dešava  - stalno promenjive vidike, zvukove, mirise u vašoj okolini.

Drugi korak je prepoznati da medicinski nalazi koji su doveli do dijagnoze i prognoze su bazirani na verovatnoćama, statistikama koje su skupina mnoštvo ljudskih iskustava. "Verovatnoće znače da, za neke ljude u nekom trenutku, ovo mogu da očekuju," kaže Langer. Ne postoji način tačnog znanja šta će se desiti u vašem slučaju. "Ako odustanete na osnovu verovatnoća, možete štetiti samo sebi," kaže Langer.

"Niko od nas ne zna koliko dugo će da živi. Bitna stvar je da učinite svaki momenat bitim." kaže Langer. Ako svaki momenat u vašem životu nešto znači - onda i vaš život znači.

Prisustvo uma, kaže Langer, nije o specifičnom režimu vežbanja - ali neki yoga programi promovišu prisustvo uma - ili o tačnim djetama ili medicinskim protokolima. Ona je u prihvatanju, otvaranju našeg uma , fokusiranosti na sadašnji momenat, i uzimajući naš život u kontorlu. I ona je u začinjavanju naše radosti i zahvalnosti.

Sledeći tekst je na Engleskom jeziku, možete potražiti još saveta, tehnika meditacija i lepih poruka online, nažalost malo je na ovu temu prisutno na Srpskom jeziku. Mi ćemo se svakako potruditi da do vas donesemo još koji ovako lep i koristan tekst. I sve drugo što možemo Imaco Ortopedija .

Guide Yourself to Mindfulness

There are Downloadable Meditations available at:



 Ovaj artikal je prethodno objavljen u našem Amoena Life Magazine, zadnja kopija može se naći online na Engleskom jeziku ovde, uskoro i na Srpskom!Pričekajte!