03/11/2015

Izbegavanje Depresije.

Saznaj znakove i smanji svoj procenat rizika


Život nije uvek lak, pre ili kasnije svi moramo da se nosimo sa lošim iskustvom. Normalno je da se trenutno osećaš loše u promenama dok tuguješ, boriš se sa finansijskim poteškoćama ili nekim drugim nepoželjnim situacijama koje su sam deo života. Nije normalno da tako loše i ostaneš.


Depresija ili opšta tuga?

Većina ljudi misli da je depresija nekontrolisan osećaj tuge, ali daleko je ozbiljnije od toga. Depresija je kompleksno medicinsko stanje sa biološkim poreklom. Razvija se kada mozak ima disbalans serotinina i drugih regulativnih hemikalija, koje regulišu osećaj raspoloženja i zadovoljstva. Ljudi koji pate od kliničke depresije osećaju se dosta apatično, tužno, krivim za nešto i usamljeni su bez nekog dobrog razloga. U ekstremnim slučajevima oboleli se mogu osećati bezvrednim bez želje za životom.
Za većinu nas ovakva osećanja su trenutne reakcije na život koji ponekad uhvati silaznu putanju, osećamo se nesretno a vremenom se prilagodimo, nastavimo sa životom. Depresija je drugačija, i ljudi koji su depresivni nisu u prilici da jednostavno produže i nastave. Tuga se ne meša u čovekov dnevni život. Depresija da. Depresija je jedna od češćih uzroka invaliditeta, ona zahvata više od 20 miliona Amerikanaca svake godine. Svakoga može zahvatiti, doduše zene su dva puta podložnije od muškarca.

Kako depresija utiče na kancer dojke?

Oko 20% svih pacijenata obolelih od kancera boluju od velikog slučaja depresije. To ih sprečava u dnevnim obavezama, izboru zdravstvene nege ili praćenju zadatih saveta od strane doktora. Obolele pacijentkinje od kancera dojke koje pate od depresije imaju povećane šanse ranije smrtnosti nego pacijenti koji nisu depresivni. 2009, Stanford Univerzitet objavio je istraživanje da žene u metastazi koje su i depresivne imaju oslabljeni imuni sistem. Sa povećanjem simptoma depresije smanjuje se imuni sistem i sve je teža borba sa infekcijom i bolest progresuje. Ostale studije pokuzuju koorelaciju između depresije i bržeg rasta tumora.

Ako se osećate depresivno...

Više nego 80% ljudi koji uzimaju antidepresive ili idu na terapiju ostvaruju poboljšanje i zaustavljanje bolesti. Ipak samo 51% obolelih zatraži tretman, verujući da će depresija samo da ode - ili je vide kao ličnu slabost umesto veoma realnog medicinskog stanja koje treba biti lečeno.
Bez adekvatnog lečenja depresija često postaje gora. Ako imate simptome depresije, ne govorite sebi da je sve samo u vašoj glavi. Pričajte sa doktorom o lečenju koje će vam pomoći da ostvarite bolji kvalitet života i živite duže.

10 načina da smanjite rizik od depresije

  • Ostanite društveni. Gradite zdrave socijalne veze, budite aktivno umešani sa ljudima, aktivnostima i poslom koji vas interesuje.
  • Vežbajte! Vežbanje je aktivan antidepresiv. Žene koje su preživele rak dojke i vežbale 8.3 sata i više nedeljno imale su manje šanse da upadnu u depresiju.
  • Čuvajte vaše telo. Telo i mozak trebaju pažnju. Zamenite brzu hranu sa balansiranim proporcijama žitarica, voća, povrća, proteina i zdravih masti.
  • Izbegavajte alkohol. Alkohol je depresant i pij te umereno. Nikada nemojte krenuti ka alkoholu kada ste depresivni i tražiti "spas" u njemu.
  • Saznajte nus pojave vaših lekova, mnogo lekova povećava rizik od depresije, uključujući neke lekove za kontracepciju i za srce, visoki pritisak i migrene. Pitajte doktora za potencijalne nus pojave.
  • Ne pušite. Ako pušite nađite pomoć da prestanete. Pušenje izaziva rizik od ankcioznosti i depresije i narušava sveobuhvatno zdravlje. U studiji od više od 60,000 ljudi Britanski i Norveški doktori utvrdili su da je depresija rizik faktor za smrtnost koliko i pušenje.
  • Izrazite sebe. Zadržavanje svojih osećanja i misli stvara ankcioznost i može dovesti do depresije. Ako te nešto muči, porazgovaraj o tome sa prijateljem od poverenja. Probaj da se izraziš kroz slikanje, šivenje, igranje ili drugim aktivnostima. Dnevnik je odličan način da upoznaš sebe i sagledaš stvari iz trećeg lica. 
  • Stavite u realnost vaša očekivanja; naučite da ne očekujete čuda od vas, partnera ili od vaše dece.
  • Budite zahvalni, pozitivni ali prihvatite da je tuga sastavni deo života i naučite se da delujete pozitivno kada vam život nabaci krivinu.

Sredstva: Nacionalni institut Mentalnog Zdravlja i Mentalno Zdravlje Amerika.